Μια ξεκάθαρη εικόνα του πώς κινείται ο Έλληνας στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου, δίνει πρόσφατη έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ. Ο λόγος για την «Έρευνα Χρήσης Τεχνολογιών Πληροφόρησης και Επικοινωνίας από Νοικοκυριά και Άτομα», που αφορά το πρώτο τρίμηνο του 2021.
Στην έρευνα, αναφέρονται μεταξύ άλλων τα ποσοστά ηλεκτρονικών αγορών στην Ελλάδα και οι δαπάνες στις αγορές αυτές. Επίσης, αναφέρονται οι προτιμήσεις των Ελλήνων σε προϊόντα και επιχειρήσεις. Πιο συγκεκριμένα, αναφέρεται ότι έξι στα δέκα άτομα (58,3%) ηλικίας 16 – 74 ετών, πραγματοποίησαν, το πρώτο τρίμηνο του έτους, κάποια ηλεκτρονική αγορά ή παραγγελία αγαθών ή υπηρεσιών. Σημειώνεται επίσης ότι το 91,5% των καταναλωτών αυτών επέλεξε να αγοράσει από εγχώριες επιχειρήσεις.
Τα προϊόντα που αγοράστηκαν περισσότερο
Όσον αφορά τα προϊόντα που αγοράστηκαν περισσότερο, τα στοιχεία που μοιράζεται η έρευνα χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες (με ιδιαίτερο ενδιαφέρον).
Φυσικά Προϊόντα
- 76,3% των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές, αγόρασαν είδη ένδυσης, είδη υπόδησης και αξεσουάρ.
- 33,0% των ατόμων αγόρασαν φαγητό που διανέμεται (delivery) από εστιατόρια, ταχυφαγεία, catering
- 29,7% των ατόμων αγόρασαν καλλυντικά, προϊόντα ομορφιάς ή υγείας και,
- 29,1% των ατόμων αγόρασαν αθλητικά είδη. Από αυτά εξαιρούνται τα αθλητικά ενδύματα και υποδήματα που συμπεριλαμβάνονται στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
Προϊόντα σε ψηφιακή μορφή
- 19,5% των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές το Α΄ τρίμηνο του 2021, αγόρασαν ταινίες ή σειρές, είτε ως υπηρεσία μετάδοσης (streaming) είτε ως ψηφιακό αρχείο που μεταφορτώνεται. Σε σχέση με το Α΄ τρίμηνο του 2020 (8,3%) καταγράφηκε αύξηση 134,9%.
- 9,8% των ατόμων αγόρασαν μουσική, είτε ως υπηρεσία μετάδοσης (streaming) είτε ως ψηφιακό αρχείο που μεταφορτώνεται. Σε σχέση με το Α΄ τρίμηνο του 2020 (4,0%) καταγράφηκε αύξηση 145,0%.
- 6,1% των ατόμων αγόρασαν ηλεκτρονικά βιβλία, online εφημερίδες / περιοδικά. Σε σχέση με το Α΄ τρίμηνο του 2020 (2,6%) καταγράφηκε αύξηση 134,6%.
- 6,1% των ατόμων αγόρασαν παιχνίδια για κινητά, tablet, Η/Υ ή κονσόλες παιχνιδιών. Σε σχέση με το Α΄ τρίμηνο του 2020 (4,8%) καταγράφηκε αύξηση 27,1%.
Υπηρεσίες
- 18,0% των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές το Α΄ τρίμηνο του 2021, αγόρασαν συνδρομές internet ή συνδέσεις κινητής τηλεφωνίας. Σε σχέση με το Α΄ τρίμηνο του 2020 (17,2%) καταγράφηκε αύξηση 4,6%.
- 16,0% των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών αγόρασαν συνδρομή για ηλεκτροδότηση, ύδρευση, φυσικό αέριο, κ.λπ. Σε σχέση με το Α΄ τρίμηνο του 2020 (13,2%) καταγράφηκε αύξηση 21,2%.
- 1,5% των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών αγόρασαν εισιτήρια για πολιτιστικά γεγονότα ή αναψυχή (κινηματογράφο, θέατρο, συναυλίες, κ.ά.). Σε σχέση με το Α΄ τρίμηνο του 2020 (14,3%) καταγράφηκε μείωση 89,5%.
Πόσα δαπάνησαν οι χρήστες του διαδικτύου σε ηλεκτρονικές αγορές
Όσον αφορά στο πλήθος και στην αξία των αγορών που πραγματοποιήθηκαν μέσω διαδικτύου το Α’ τρίμηνο του 2021:
- 3 στους 10 (26,7%), από όσους πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές το Α΄ τρίμηνο του 2021, έκαναν 1 έως 2 αγορές / παραγγελίες, 3 στους 10 (35,5%) 3 έως 5 αγορές / παραγγελίες και 4 στους 10 (37,8%) περισσότερες από 5 αγορές / παραγγελίες και,
- 3 στους 10 (28,3%) πλήρωσαν συνολικά αντίτιμο μικρότερο από 100 ευρώ για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που αγόρασαν / παρήγγειλαν, 5 στους 10 (48,3%) πλήρωσαν από 100 έως κάτω από 500 ευρώ και 2 στους 10 (23,4%) πλήρωσαν από 500 ευρώ και πάνω. Σε όσους κατέβαλαν αντίτιμο 500 ευρώ και άνω καταγράφηκε, σε σχέση με το Α΄ τρίμηνο του 2020 (10,5%), αύξηση 122,9%.