Τα Χριστούγεννα αποτελούν διαχρονικά μια από τις πιο σημαντικές περιόδους για το εμπόριο. Πρόκειται για μια περίοδο που όλοι λίγο – πολύ πραγματοποιούν αγορές, είτε προσωπικές είτε για δώρα. Πρόκειται επίσης για μια περίοδο που μέχρι πρότινος ήταν… αρκετά προβλέψιμη.
Τι σημαίνει αυτό: Μέχρι το 2020 η πλειοψηφία των Χριστουγεννιάτικων αγορών πραγματοποιούνταν σε φυσικά καταστήματα. Οι εμπορικοί δρόμοι σε όλον τον κόσμο γέμιζαν από τις αρχές κιόλας του Δεκεμβρίου. Επίσης, οι ουρές στα καταστήματα μεγάλωναν όσο πλησίαζαν οι ημέρες των εορτών. Το 2020 όμως, αυτό άλλαξε.
Η πανδημία ξέσπασε και ο κόσμος, (απο)κλεισμένος πια στο σπίτι, δεν είχε παρά να στραφεί στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Οι καραντίνες και τα μέτρα προστασίας άδειασαν εμπορικούς δρόμους και καταστήματα και οι κούριερ πήραν «φωτιά». Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο στις ΗΠΑ, οι online αγορές την περίοδο των περσινών Χριστουγέννων αυξήθηκαν κατά 32,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Η αξία τους έφτασε έτσι τα 188,2 δισ. δολάρια, σύμφωνα με την Adobe Analytics.
Η τάση αυτή, βέβαια, δεν περιορίστηκε εν τέλει, μόνο στα Χριστούγεννα, ούτε στην περίοδο των αυστηρών μέτρων κατά της πανδημίας. Σήμερα, ένα χρόνο μετά, οι καταναλωτές δίνουν ακόμα ψήφο εμπιστοσύνης στο e-commerce. Μάλιστα, έρευνες δείχνουν ότι θα το προτιμήσουν ξανά για τις Χριστουγεννιάτικες αγορές τους.
Πιο συγκεκριμένα, έρευνα της Coresight, δείχνει ότι στις ΗΠΑ, το 59% όλων των Χριστουγεννιάτικων αγορών, θα πραγματοποιηθεί και φέτος ηλεκτρονικά. Σε παγκόσμιο επίπεδο, έρευνα της Criteo (σε πάνω από 3.900 καταναλωτές), αναφέρει ότι θα επικρατήσει μια «μίξη» του online και του offline εμπορίου.
«Γιατί, όμως;», δικαίως θα αναρωτηθεί κάποιος.
Δεδομένου ότι οι καταναλωτές στράφηκαν στο e-commerce λόγω πανδημίας, δεν θα «έπρεπε» θεωρητικά τώρα – που τα μαγαζιά είναι ανοιχτά – να επανέλθουν στις παλιές τους συνήθειες;
Όχι! Γιατί το ηλεκτρονικό εμπόριο εν τέλει τους προσφέρει οφέλη τα οποία τώρα που «γνώρισαν», δεν θέλουν να αλλάξουν. Ένα από αυτά τα οφέλη είναι η άνεση. Η πλειοψηφία (68%), αυτών που θα ψωνίσουν ηλεκτρονικά φέτος τα Χριστούγεννα, δηλώνει ότι θα το κάνει για να εξοικονομήσει χρόνο.
Ένα ακόμα από τα οφέλη είναι οι χαμηλές τιμές. Ένα μεγάλο ποσοστό καταναλωτών, αποτελούμενο κυρίως από μικρότερες ηλικίες, θα κάνει αγορές online τα Χριστούγεννα, γι’ αυτό το λόγο. Συγκεκριμένα, το 56% των Gen Zers και το 68% των Milennials, δηλώνει ότι σχεδιάζει να ψωνίσει δώρα online γιατί εκεί θα βρει τις καλύτερες προσφορές. Την ίδια αντίληψη μοιράζεται και το 40% των Boomers. Ωστόσο, οι τελευταίοι θα προτιμήσουν το διαδίκτυο για άλλους λόγους. Κυρίως γιατί τους επιτρέπει να κάνουν άμεσες αγορές και τους δίνει καλύτερες ιδεές για δώρα.
Και τι θα ψωνίσουν;
Μιας και είδαμε ότι μια σημαντική μερίδα καταναλωτών θα προτιμήσει το διαδίκτυο για τις Χριστουγεννιάτικες αγορές της, έχει αξία να δούμε και σε τι κατηγορίες προϊόντων θα στραφεί για αυτές τις αγορές.
Σύμφωνα με την έρευνα της Coresight, οι τρεις κατηγορίες προϊόντων που αναμένεται να δουν τη μεγαλύτερη αύξηση σε αγορές, τη συγκεκριμένη περίοδο, είναι τα προϊόντα υγείας, τα είδη σούπερ μάρκετ και τα είδη μόδας. Άλλα προϊόντα που αναμένονται να έρθουν ψηλά σε προτιμήσεις είναι τα είδη ομορφιάς, οι ηλεκτρικές/ ηλεκτρονικές συσκευές και γενικότερα τα βιώσιμα προϊόντα.
Οι προβλέψεις αυτές δίνουν ένα προβάδισμα στους εμπόρους που ασχολούνται με τους συγκεκριμένους τομείς. Τους επιτρέπουν να επενδύσουν περισσότερα σε διαφήμιση και μάρκετινγκ, προσελκύοντας περισσότερους καταναλωτές. Προς αυτή την κατεύθυνση, χρήσιμα μπορούν να φανούν και δημογραφικά στοιχεία σχετικά με τους καταναλωτές.
Για παράδειγμα ένα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι το 33% των ανδρών 18-29 δήλωσε ότι σχεδιάζει φέτος να αγοράσει περισσότερα προϊόντα ομορφιάς (πχ. Καλλυντικά και αρώματα) σε σχέση με το 2020. Αυτό ίσως προδιαγράφει μια ευκαιρία για τα καταστήματα του συγκεκριμένου τομέα και ενδεχομένως τα βοηθήσει να εστιάσουν σε ένα κοινό που δεν θα εστίαζαν διαφορετικά. Το ίδιο ισχύει και με τα προϊόντα υγείας, τα οποία δήλωσαν την πρόθεση να αγοράσουν επίσης περισσότεροι άνδρες φέτος τα Χριστούγεννα.
Δείτε αναλυτικά τις κατηγορίες προϊόντων και τα χαρακτηριστικά των καταναλωτών που θα τα προτιμήσουν: